جمعه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 24318 |
ارسال توسط :
55 بازدید
ارسال به دوستان
پ

۳۰، ۴۰، ۵۰ درصد یا اعداد دیگری که همواره بازار گمانه‌زنی برای پیش بینی درصد مشارکت آرای انتخابات‌ها را داغ کرده است. این اعداد وقتی چالشی‌تر می‌شوند که در برخی از انتخابات‌ها از جمله انتخابات ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی به دلیل ضعف حکمرانی اقتصادی، این عدد تا ۴۲ درصد هم کاهش پیدا کرده است که […]

۳۰، ۴۰، ۵۰ درصد یا اعداد دیگری که همواره بازار گمانه‌زنی برای پیش بینی درصد مشارکت آرای انتخابات‌ها را داغ کرده است. این اعداد وقتی چالشی‌تر می‌شوند که در برخی از انتخابات‌ها از جمله انتخابات ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی به دلیل ضعف حکمرانی اقتصادی، این عدد تا ۴۲ درصد هم کاهش پیدا کرده است که در تاریخ پس از انقلاب کمترین مشارکت آرا محسوب می‌شود که از این حیث چه همان موقع و چه اکنون، مورد توجه و تحلیل کارشناسان و صاحب‌نظران مختلف قرار گرفته است.

برخی تحلیل‌ها در باب چرایی میزان مشارکت در انتخابات مجلس سال ۱۳۹۸حاکی از این بود که سه علت میزان مشارکت را در این دوره کاهشی کرد:

یک: اولین عامل، اتفاقات رخ داده پس از افزایش قیمت بنزین در این سال بود، اعتراضات ناشی از این موضوع به خیابان‌ها کشیده شد و کشور چند روزی درگیر صف‌کشی خیابانی بود. 

دو: ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی در سال۱۳۹۸ و خطای انسانی رخ داده منجر به نارضایتی و عدم اعتماد در سطح جامعه شد، این ماجرا نیز یکی از علل کاهش مشارکت در انتخابات بود.

سه: اما مهم‌ترین عاملی که بر کاهش میزان مشارکت در انتخابات سال ۹۸ تاثیر گذاشت، شیوع کرونا بود، در آستانه برگزاری کرونا بود که اخبار شیوع کرونا در ایران اعلام شد و موجب ترس و دلهره مردم از حضور در مکان‌های شلوغ شد.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این سه علت حداقل میزان مشارکت را در این انتخابات تا ۱۰درصد کاهش داد.

حالا ۴سال از انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، از ماه‌ها پیش ماجرای میزان مشارکت در انتخابات محل بحث است؛ طبق بررسی‌های خبرفوری ۳مرکز داده‌کاوی رسمی کشور در آخرین نظرسنجی خود به صورت میانگین میزان مشارکت در انتخابات را بین ۴۲درصد تا ۵۰درصد پیش‌بینی کردند؛ مرکز نظرسنجی آمارفکت نیز با بررسی شرایط موجود کشور در آخرین تحلیل خود میزان مشارکت را ۴۶درصد پیش‌بینی کرده است.

با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد با شرایط فعلی امروز میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی با ضریب اطمینان ۹۵ درصد و حاشیه خطای ۴ درصد، حوالی ۴۶درصد خواهد بود؛ البته تاکید بر این نکته لازم است که این تحلیل برای امروز است و ممکن است تا روز انتخابات اتفاقات مثبت و منفی منجر به کاهش یا افزایش میزان مشارکت در انتخابات شود.

منبع : خبرفوری

منبع خبر ( ) است و سایت خبری و خبرخوان نیوز فوری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 24318 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  0989120208592  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت خبری و خبرخوان نیوز فوری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت خبری و خبرخوان نیوز فوری در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!