گوگل برای پلتفرم XR خود قصد داشت با متا شراکت کند؛ اما بهدلیل اختلافنظر بر سر کنترل و استراتژی، این مذاکرات به نتیجه نرسید. براساس گزارشی از The Information، گوگل میخواست متا در توسعهی اندروید XR به این شرکت کمک کند؛ اما خود گوگل در جنبههای اصلی پلتفرم تصمیمگیرنده باشد. متا از این رویکرد انتقاد […]
گوگل برای پلتفرم XR خود قصد داشت با متا شراکت کند؛ اما بهدلیل اختلافنظر بر سر کنترل و استراتژی، این مذاکرات به نتیجه نرسید.
براساس گزارشی از The Information، گوگل میخواست متا در توسعهی اندروید XR به این شرکت کمک کند؛ اما خود گوگل در جنبههای اصلی پلتفرم تصمیمگیرنده باشد. متا از این رویکرد انتقاد و به سابقهی گوگل در کنارگذاشتن پروژههای XR مانند Daydream و Stadia اشاره کرد.
اندرو باسورث، مدیر ارشد فناوری متا، آمادگی برای همکاری را اعلام کرد؛ اما تأکید کرد دربارهی کنترل توافق نمیکند. او گفت که متا حتی با واردشدن فروشگاه پلی استور به معامله، سهم کامل درآمد از برنامههای دوبعدی را به گوگل پیشنهاد کرده که گوگل آن را رد کرده است.
باسورث گفت گوگل که سالها در این زمینه تلاش نکرده و بقیه را نیز کمک نکرده است؛ ولی حالا بهخاطر بهتوافقنرسیدن با متا گفته است از پیشرفت XR جلوگیری میکند. گوگل از آوردن پلی استور به پلتفرم Meta Quest استقبال نکرده است. این کار میتوانست برای توسعهدهندگان و مصرفکنندگان فرصت خوبی باشد.
همچنین، مدیر ارشد فناوری متا شرایط گوگل در معامله را محدودکننده نامید و گفت قبول شرایط آزادی برای نوآوری و ایجاد تجربیات بهتر برای افراد و توسعهدهندگان را از بین میبرد و متا نمیخواهد این اشتباه را مرتکب شود.
هر دو شرکت مسیر جدای خود را دنبال میکنند. متا با الجی برای توسعهی نسل بعدی دستگاه XR و گوگل با سامسونگ برای عرضهی اولین هدست اندروید XR خود در سال ۲۰۲۴ همکاری میکنند.
واقعیت تعمیمیافته (XR) شامل فناوریهایی است که تجربهی سهبعدی را با ادغام دنیای واقعی و مجازی ایجاد میکنند. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی، انواع مختلفِ واقعیت تعمیمیافته هستند.
- واقعیت مجازی (VR): کاربران را در محیط تولیدشده بهواسطهی کامپیوتر قرار میدهد و دنیای واقعی را کاملاً مسدود میکند. کاربران معمولاً از هدستهایی که با صفحهنمایش نمای سهبعدی ایجاد میکنند، بهره میگیرند. VR اغلب از سیستمهای کنترل برای ایجاد تعامل برخوردار است.
- واقعیت افزوده (AR): عناصر تولیدشده با کامپیوتر را روی دنیای واقعی نمایش میدهد و کاربران هر دو را بهطور همزمان میبینند. این کار اغلب ازطریق گوشی یا تبلت با دوربین انجام میشود که محیط را تشخیص میدهند و عناصر مجازی را روی آن اضافه میکند.
- واقعیت ترکیبی (MR): جنبههای VR و AR را باهم ترکیب و محیطی ترکیبی ایجاد میکند که در آن اشیای مجازی و واقعی باهم تعامل و همزیستی دارند.
منبع : زومیت
-
برچسب ها: