جمعه, ۲۷ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-10-18
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 16736 |
ارسال توسط :
51 بازدید
ارسال به دوستان
پ

فضاپیمای ماه‌نشین ژاپن پس از آنکه به‌مدت تقریباً ۹ روز بدون برق روی سطح ماه گرفتار شده بود، دوباره بیدار شده و شروع به گرفتن تصاویر از محیط اطراف خود کرده است. آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (جاکسا) روز دوشنبه اعلام کرد که ارتباط خود را با ماه‌نشین هوشمند مخصوص بررسی ماه (اسلیم) از سر گرفته […]

فضاپیمای ماه‌نشین ژاپن پس از آنکه به‌مدت تقریباً ۹ روز بدون برق روی سطح ماه گرفتار شده بود، دوباره بیدار شده و شروع به گرفتن تصاویر از محیط اطراف خود کرده است.

آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (جاکسا) روز دوشنبه اعلام کرد که ارتباط خود را با ماه‌نشین هوشمند مخصوص بررسی ماه (اسلیم) از سر گرفته است. این فضاپیما ۲۰ ژانویه در شیب دهانه‌ای نزدیک به استوای ماه فرود آمد؛ اما بهدلیل ناتوانی صفحه‌های خورشیدی‌اش در تولید برق اندکی بعد خاموش شد.

ارتباط با اسلیم شب گذشته با موفقیت برقرار و عملیات از سر گرفته شد.

– حساب ایکس ماه‌نشین اسلیم

اسلیم در فاصله‌ی تقریباً ۵۵ متری از محل فرود اصلی خود روی سطح ماه نشست و بدین‌ترتیب موفق شد دقیق‌ترین فرود قمری انجام‌شده تاکنون را رقم بزند. چند روز بعد، مدارگرد شناسایی ماه ناسا این کاوشگر را از ارتفاع ۸۰ کیلومتری مشاهده کرد.

بااین‌حال، فرود اسلیم کاملاً موفق نبود؛ زیرا یکی از دو موتور فضاپیما احتمالاً در ارتفاع ۵۰ متری از سطح، نیروی رانش خود را از دست داد. این نقص موجب شد که ماه‌نشین تعادل خود را از دست بدهد و از پهلو شروع به نزول به سمت ماه کند.

در تصویر گرفته‌شده به‌وسیله‌ی یکی از کاوشگران همراه اسلیم که رباتی کوچک هم‌اندازه با توپ بیسبال با دو دوربین است، ماه‌نشین به‌صورت وارونه روی سطح ماه به چشم می‌خورد. سلول‌های خورشیدی فضاپیما نیز پشت به خورشید بودند و در نتیجه نمی‌توانستند انرژی کافی برای راه‌اندازی ابزار و تجهیزات ارتباطی اسلیم تولید کنند.

ماه‌نشین واژگون‌شده مجبور شد تقریباً سه ساعت با باتری کار کند. وقتی شارژ باتری به ۱۲ درصد رسید، جاکسا برق فضاپیما را قطع کرد تا در صورت قرارگیری اسلیم در موقعیتی مطلوب‌تر نسبت به خورشید، شانس شارژ‌ دوباره‌ی باتری افزایش یابد.

بیشتر بخوانید

درنهایت احتمالاً با تغییر جهت نور خورشید و رسیدن پرتورهای نور به سلول‌های خورشیدی، تولید برق امکان‌پذیر شد و فضاپیما توانست بیدار شود. بازگشت اسلیم به حیات، تاب‌آوری فناورانه‌ی آن را به نمایش می‌گذارد. سامانه‌های فضاپیما به اندازه‌ای قوی هستند که می‌توانند به خواب بروند و پس از دریافت نور خورشید، دوباره راه‌اندازی شوند.

منبع : زومیت

منبع خبر ( ) است و سایت خبری و خبرخوان نیوز فوری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 16736 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  0989120208592  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت خبری و خبرخوان نیوز فوری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت خبری و خبرخوان نیوز فوری در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!