شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 10622 |
ارسال توسط :
89 بازدید
ارسال به دوستان
پ

روز گذشته معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما با تایید راه‌اندازی یک کانال تلویزیونی در هر حوزه انتخابیه، اعلام کرد که ۲۰۰ کانال انتخاباتی در کشور راه‌اندازی می‌شود.

اولین بار پیمان جبلی، رئیس صداوسیما خبر راه اندازی ۲۰۰ شبکه تلویزیونی برای انتخابات را اعلام و اظهار امیدواری کرد که راه‌اندازی این ۲۰۰ شبکه گام مثبتی برای تقویت مشارکت مردم در انتخابات باشد.

۲ هزار میلیارد تومان ناقابل

 

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی ۲۰۰ شبکه انتخاباتی در شرایطی است که مطابق شنیده‌های خبرفوری، صرفا راه‌اندازی هر کانال تلویزیونی حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد و راه‌اندازی ۲۰۰ شبکه‌ تلویزیونی احتمالا حدود ۲ هزار میلیارد تومان هزینه روی دست صداوسیما می‌گذارد.

صرف این هزینه سنگین در حالی است که هیچ ساختار اجرایی برای فعالیت این ۲۰۰ شبکه در نظر گرفته نشده است و حتی بسیاری از کارکنان این سازمان نیز هنوز نتوانسته‌اند درک درستی از ساختار فنی این تصمیم داشته باشند.

آفر ویژه شب انتخابات

در حالی که صدا و سیما ادعا می‌کرد با راه‌اندازی این ۲۰۰ شبکه قرار است برای اولین بار در روند انتخابات کشور، فرصت‌های برابر تبلیغاتی برای نامزدهای انتخاباتی ایجاد شود و بستر یکسان و برابر برای هر فرد تعلق بگیرد، اما خیلی زود مشخص شد این فرصت‌های برابر قرار نیست رایگان باشد و نامزدهای انتخابات باید هزینه کلانی برای تبلیغات تلویزیونی بپردازند و همین مسئله موجب شکل‌گیری موجی انتقادی علیه صدا و سیما شد‌‌.

البته دبیر ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما خیلی زود به این انتقادات واکنش نشان داد و اعلام کرد: قاعدتاً این هزینه‌ها، هزینه تمام‌شده نیست و هزینه تمام‌شده عدد بسیار بزرگتری برای ماست. اما آنچه که ما به‌دنبال آن بودیم، این بود که یک بستر جدیدی برای تبلیغات ایجاد کنیم؛ چیزی که از قبل نبوده است. یعنی این ۲۰۰ کانال که پیش از این وجود نداشته و فقط مخصوص انتخابات ایجاد شده تا به نامزد‌ها کمک کنیم که بتوانند از این امکان عمومی استفاده کنند.»

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما با بیان اینکه هزینه تبلیغات ۱۰۰ میلیون تومانی که اعلام شده مربوط به ۱۲ تا ۱۳ حوزه انتخابیه و برای حوزه انتخابیه تهران ۱۵۰ میلیون تومان و مابقی بسیار پایین‌تر از این اعداد است، گفت: «امکان تبلیغات را به نسبت هزینه‌ای که شده، شبه‌رایگان در خدمت نامزد‌های انتخاباتی قرار می‌دهیم.»

با وجود توضیحات دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما، این سازمان با اوج گرفتن انتقادات، تعرفه‌های جدیدی را اعلام کرد که بررسی آن‌ها نشان می‌داد تعرفه‌ها به میزان قابل‌توجهی و حتی تا ۹۰ درصد پایین آمده است.

اما کاهش تعرفه‌ها نه تنها موجب کاهش انتقادات نشد، بلکه علامت سوال‌های بیشتری را در اذهان ایجاد کرد.

بسیاری از منتقدین با اشاره این خبر، به نبود سیاست‌گذاری در تعیین نرخ تبلیغات اشاره کردند و ساختار تصمیم‌گیری در صدا و سیما را زیر سوال بردند که پس از انتقادات، در یک شب تعرفه‌ها کاهش بی‌سابقه‌ای داشته‌اند.

همچنین برخی دیگر از کاربران با اشاره به توزیع یک رانت، مدعی شدند با این قیمت‌گذاری نامزدهایی که هزینه بیشتری می‌کنند با یارانه‌ای که صدا و سیما از جیب مردم پرداخت می‌کند می‌توانند بیشتر دیده شوند و به این ترتیب عدالتی که هدف اصلی این طرح بوده است، زیر سوال می‌رود.

هیاهو برای هیچ

با وجود هیاهوهای فراوان پیرامون تعرفه‌های صدا و سیما و حواشی پیرامون آن، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تبلیغات صدا و سیما قرار نیست چندان هم برای نامزدها کارساز باشد.

شنیده‌های خبرفوری حکایت از آن دارد که همین امروز بهترین شبکه‌های استانی، به طور میانگین در هر لحظه تنها ۱۵۰۰ مخاطب دارند و این ۱۵۰۰ مخاطب در حالی است که این شبکه‌ها صدها کارمند دارند و برنامه‌های متنوعی را پخش می‌کنند.

حالا تصور کنید که شبکه‌‌ای که تنها مخصوص پخش تبلیغات انتخاباتی است و هر شبکه تنها یک حوزه انتخاباتی را پوشش می‌دهد،‌ چه میزان مخاطب خواهد داشت؟

مشخص نیست صدا و سیما با چه معیاری تصمیم گرفته است که ۲۰۰ شبکه با صرف هزینه‌ای سنگین راه‌اندازی کند که احتمالا مورد استقبال مردم نیز قرار نمی‌گیرد.

منبع : خبرفوری

منبع خبر ( ) است و سایت خبری و خبرخوان نیوز فوری در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10622 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  0989120208592  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت خبری و خبرخوان نیوز فوری مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت خبری و خبرخوان نیوز فوری در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!